Witaj na forum gry Imperius - mieszanki RTS/RPG play by forum. Aktualny czas: 24-Apr-2019, 05:16 AM

Trwa rok 1208 (Tura 8) NOWA TURA: 01.04

Powrót do: Basilea ton Aeton


γεωγραφικά [prowincje]
#1
[tu będzie ładna mapa ogólna]
I1: Królestwo Ephyrii/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Hetmanat Westurii+Królestwo Utheru | 
I3: Despotatus Antiocheae | I4: Basilea ton Angelon | I5-8: Wieki Ciemne | 
I9: Civitas Ordinium | I10: Zerruko Erresuma | I11: La Repubblika/GM/Konfederacja Kantonów Naugrimskich | I12: Basilea ton Aeton
I12: Game Master
Odpowiedz cytując ten post



#2
Basilea
71. Basilea, Artemidia, Demetria

[ładna mapa]

BASILEOPOLIS
[Obrazek: d5fa8oz-fbfaffc9-b69d-41ce-bdd4-9e6cb78bbff1.jpg]
Basileopolis jest tętniącą życiem metropolią i centrum całego Archipelagu Fokkijskiego. Z sukcesami staje w szranki o tytuł największego miasta Imperiusa, z pewnością jest też głównym portem handlowym Morza Śródziemnego, na którego placach targowych można spotkać kupców ze wszystkich stron kontynentu, a wielojęzyczny gwar i zapachy najróżniejszych kuchni tworzą prawdziwie kosmopolityczną stolicę świata.
Liczące ponad 150 000 mieszkańców miasto otoczone jest podwójnym pasem murów oraz chronione jest przez dwie twierdze zwane z języka elyrijskiego: Minas Tirith i Minas Ithil. Pierwsza z nich góruje nad samym portem; druga zaś stanowi twierdzę pałacu basileosa, z którym tworzy kompleks pałacowo-zamkowy strzegący zarówno władcy, jak i stanowiący istotny punkt w systemie obronnym miasta.
Na uwagę zasługują trzy łuki triumfalne okalające Forum Enotitas - centralny plac miasta - nazwane od największych wysp fokijskich upamiętniają zwycięstwa Belisariosa I i poświęcenie żołnierzy z poszczególnych wysp w czasie wojny Sprzysiężenia Sprawiedliwych.

Poza samym miastem wyspa jest dosyć gęsto zamieszkała, a liczne wsie oraz niewielka osada górnicza w centrum zaopatrują miasto w podstawowe produkty, choć produkcja rolnicza jest nastawiona głównie na owoce i hodowlę małych zwierząt: owiec i kóz. Ciekawostką jest hodowana niewielka populacja alpak sprowadzona z Lanii w czasach satrapii. Rosnąca aglomeracja wymaga jednak znacznego importu żywności - głównie zbóż.

ZABUDOWANIA SZCZEGÓLNE:
> Pałac Basileosa
> Minas Ithil
> Minas Tirith
> Forum Enotitas (forum jedności)
> 3 łuki triumfalne (achajski, kreatejski i helladzki)
I1: Królestwo Ephyrii/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Hetmanat Westurii+Królestwo Utheru | 
I3: Despotatus Antiocheae | I4: Basilea ton Angelon | I5-8: Wieki Ciemne | 
I9: Civitas Ordinium | I10: Zerruko Erresuma | I11: La Repubblika/GM/Konfederacja Kantonów Naugrimskich | I12: Basilea ton Aeton
I12: Game Master
Odpowiedz cytując ten post



#3
Achaja
72. Nikeia
73. Ephyria i Lakonia
74. Artezja

[ładna mapa]

Nikeia
[Obrazek: constantinople_by_uvar_d1cu4d9-fullview.jpg]

Prowincja i miasto zawdzięczają swoją nazwę zwycięstwu, które odniósł Belisarios I nad aszanidzkimi siłami pilnującymi podległości satrapii. Wcześniej bowiem zwały się Syrkazai i pełniło funkcję stolicy archipelagu: z jednej strony przebywał tam satrapa i cała administracja, z drugiej stacjonowały tam regularne wojska króla królów, podległe tylko stolicy na dalekim zachodzie. Bitwa na ulicach Nikei rozpoczęła aeckie powstanie, które szybko przerodziło się w sławetne Sprzysiężenie Sprawiedliwych.
Obecnie miasto jest drugim największym ośrodkiem Basilei liczącm ponad 75 000 mieszkańców, choć sama wyspa na której się znajduje nie jest pod jej pełną kontrolą. Otoczone kamiennym murem wzmocnionym twierdzą - dawnym garnizonem aszanidzkim stanowi główny ufortyfikowany ośrodek wyspy. Na uwagę zasługuje w nim także port oraz liczne mosty łączące brzegi Axios - największej rzeki Archipelagu Fokkijskiego, wśród nich na uwagę zasługują szczególnie dwa: Most Targowy - przyległy do głównego placu miejskiego i przez cały rok zabudowany straganami, przez co stanowiący przedłużenie targowiska oraz Most Westchnień - niewielki i zabudowany drewnianym dachem mostek prowadzący bezpośrednio do jednego z murów Fortecy Garnizonowej, nazwany został tak od zrezygnowanego oddechu skazańców, którzy byli nim prowadzeni z sądu miejskiego, do lochów znajdujących się wewnątrz garnizonu.

Drugim z ośrodków "miejskich" jest niewielka miejscowość górnicza położona u źródeł Axios: Arnos. Nie jest ona umocniona, ale jej populacja sukcesywnie wzrasta, przez co w niedługim czasie jej mieszkańcy mogą zacząć domagać się nowych inwestycji - szczególnie jeśli uda się trafić na nowe - bardziej wydajne żyły metali.
Wyspa z uwagi na żyzne ziemie jest jednym z niewielu obszarów archipelagu, gdzie dominują uprawy zbóż.

ZABUDOWANIA SZCZEGÓLNE:
> Pałac Satrapy
> Forteca Garnizonowa
> Most Targowy i Most Westchnień
I1: Królestwo Ephyrii/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Hetmanat Westurii+Królestwo Utheru | 
I3: Despotatus Antiocheae | I4: Basilea ton Angelon | I5-8: Wieki Ciemne | 
I9: Civitas Ordinium | I10: Zerruko Erresuma | I11: La Repubblika/GM/Konfederacja Kantonów Naugrimskich | I12: Basilea ton Aeton
I12: Game Master
Odpowiedz cytując ten post



#4
Hellada
66. Messenia
67. Elida
68. Nemea

[ładna mapa]

Hellada
[Obrazek: ancient_athens_by_nkabuto_d85zv9t-fullview.jpg]
Hellada jest największą wyspą archipelagu fokkijskiego, choć dużą jej część zajmują niegościnne szczyty górskie. Zasadniczo dzieli się na trzy regiony, z których jedynie Elida posiada większy ośrodek miejski. Helladzkie polis są w rzeczywistości niewielkimi wsiami "obwarowanymi" (jest to warunek do uznania za miasto) niewielkimi płotami wystarczającymi do zatrzymania bydła, ale już niekoniecznie wroga. Ekstensywna hodowla czyni z wyspy główne zaplecze mięsne archipelagu, wykorzystując przy tym górskie hale, a ciepłe zimy sprzyjają rozwojowi rolnictwa.
Polityczno-gospodarcze serce wyspy stanowi Elida wraz z miastem Karinthos - będącym przez długi czas handlowym sercem archipelagu. Położenie naprzeciw południowego kontynentu zwanego w języku aeckim Erimos (słowo tożsame z pustynią) zapewniało idealne miejsce na bezpieczną wymianę egzotycznych towarów. Pomagała w tym także karintyjska flota, która niekiedy nawet wchodząc w otwartą walkę z kannanejczykami przekierowywała kupców do siebie. Obecnie miasto straciło trochę na znaczeniu - także z uwagi na pokój trwający pomiędzy vohańskimi władzami Związku Kannanejskiego i Basileą, jednak tradycyjne jarmarki wciąż przyciągają rzesze kupców z całego basenu Morza Śródziemnego.
Z interesujących zabudowań można wymienić Chrysopandocheion (Złotą Oberżę) - trzykondygnacyjny, rozległy budynek będący największą tawerną świata. Można tam zarówno napić się najprzedniejszych trunków z całego świata, zjeść egzotyczne potrawy, ale przede wszystkim spotkać kupców, którzy przy helladzkim winie, czy elijskim miodzie prowadzą rozmowy, zawierają transakcje, czy tworzą nowe spółki dominujące handel morski. W pełni oficjalnie zajęcia szukają tam też damy i chłopcy do towarzystwa - zarówno "wolnego zawodu", jak i pracownicy jednego z kilku głównych domów publicznych, czy samego Chrysopandocheionu. W każdym razie budynek ten jest zarówno centrum handlowym, jak i świątynią ludzkich przyjemności.

ZABUDOWANIA SZCZEGÓLNE:
> Chrysopandocheion (Złota Oberża) w Karinthos w prowincji Elida
I1: Królestwo Ephyrii/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Hetmanat Westurii+Królestwo Utheru | 
I3: Despotatus Antiocheae | I4: Basilea ton Angelon | I5-8: Wieki Ciemne | 
I9: Civitas Ordinium | I10: Zerruko Erresuma | I11: La Repubblika/GM/Konfederacja Kantonów Naugrimskich | I12: Basilea ton Aeton
I12: Game Master
Odpowiedz cytując ten post



#5
Krateia
76. Katokrateia
77. Anokrateia

[ładna mapa]

Krateia
[Obrazek: farm_land_by_jbrown67_d5har6l-fullview.jpg]
Krateia, najdalej na północ wysunięta wyspa Archipelagu Fokkijskiego jest zamieszkała w niewielkim stopniu przez ludzi. Wiele miejsc jest na niej wciąż dzikich, inne, jak pozostałości tarkwinijskiej kolonii, straszą ruinami. Rozrzucona zabudowa wiosek nie sprzyjała tworzeniu się polis. Krateia jest dosyć idylliczną "wiejską" prowincją, coraz bardziej popularną wśród bogatych mieszkańców największych miast Basilei: wykupują oni grunta w różnych jej częściach tworząc niewielkie "dworskie" gospodarstwa, do których udają się aby odpocząć od miejskiego zgiełku. To nowe osadnictwo także cechuje się dużym rozproszeniem - właśnie z uwagi na chęć obcowania z naturą, stąd nie staje się nigdzie zalążkiem do powstania prawdziwego miasta.
Sama wyspa, pokryta pagórkami i lasami nie ma dużej wartości gospodarczej, a jedynym wartym uwagi miejscem jest zrujnowany, choć wciąż monumentalny, Posąg Ormuzda na Kratei.

Posąg Ormuzda na Kratei

[Obrazek: Statue-of-Zeus-at-mount-Olympia-91212249166.jpeg]

Krateia jest jedną z najuboższych dużych wysp Archipelagu Fokkijskiego, tym bardziej ciekawym jest, że to właśnie tutaj znajduje się jeden z tak zwanych cudów świata. Wzniesiony w X wieku, w ostatnich latach aszanidzkiej dominacji jest wyjątkowo interesującym odstępstwem od vohanidzkiej teologii. Sztuka aecka, a w szczególności rzeźba, stawała się coraz bardziej wyrafinowana. To właśnie z języka aeckiego wywodzi się, znane już na całym świecie, słowo "estetyka". Co więcej, wbrew religijnej ortodoksji pojawił się prąd myślowy wywyższający artystów - ci, mając w sobie boskie tchnienie, w swych arcydziełach mogli je przekazywać swoim tworom: uczestniczyć w procesie tworzenia świata powstałego z krwi bogów. Stąd wyjątkowym dziełom materialnym (a także muzyce i poezji) może być oddawana cześć jako "cząstce Ormuzda", zaś wybitni artyści niekiedy są poważani w podobny sposób do proroka Vohana.
Mówi się, że autor posągu, Kilon z Antropii, w przeddzień powstania Sprzysiężenia Sprawiedliwych miał doznać objawienia, w którym Ormuzd miał nakazać mu stworzenie dzieła nad dziełami. Nie zważając na koszty (rozpoczynała się przecież wojna!) postanowił zrealizować swoje dzieło. Pierwszy rok zajęło mu zbieranie funduszy i materiałów (część z nich była wotum Belisariosa I za zwycięstwo w Nikei), a samo tworzenie trwało lat 9.
Ostatecznie, na niewielkim wzniesieniu pośrodku nigdzie powstała drewniana konstrukcja obłożona marmurem i kością słoniową.
Rzeźba przedstawiała siedzącego na tronie Ormuzda o poważnym i dostojnym obliczu. Na głowie miał wieniec z gałązek oliwnych, z lewego ramienia zwisał mu złoty płaszcz, w prawej dłoni trzymał statuę Nike - asza zwycięstwa (wywodzącej się jednak z tradycji aeckiej, nie aszanidzkiej), a lewą rękę wspierał na wykładanym szlachetnymi kamieniami berle. Na rzeźbionych oparciach i nogach tronu ukazano postaci aszów i sceny bitewne, w tym (na oparciu) bitwę z Arymanem i stworzenie świata. Szatę Ormuzda wykonano ze złota, ciało z kości słoniowej i marmuru, tron z drewna cedrowego wykładanego hebanem i miedzią.
Ukończony po zwycięstwie i wyzwoleniu się państwa spod panowania zachodniego imperium stał się w krótkim czasie najważniejszym punktem na religijnej mapie archipelagu. Wyrosła wokół niego świątynia i klasztor pełniły funkcje centrum pielgrzymkowego dla vohanistów z najdalszych wysp, a nawet z kontynentu. Basileus, za każdym razem gdy przejmował władzę, odbywał pielgrzymkę do tego miejsca aby "pokłonić się bóstwu". Sytuacja zmieniła się w czasie II wojny domowej, kiedy skranie ikonoklastyczny klasztor znajdujący się na Beocji, przyłączając się do buntu postanowił zaistnieć paląc w świętym ogniu obrazoburczy posąg. Mnisi dokonali dzieła zniszczenia. Z rzeźby pozostały szczątki chronione przez ostatnich kustoszy z dawnego klasztoru na Kratei. Choć siły lojalistów w odwecie zajęły Beocję, zrównały z ziemią i posolili niszczycielski klasztor, a mnichów zgładzili na różne sposoby - nie przywróciło to świetności zrujnowanej świątyni.
Obecnie stanowi ona smutne ruiny omadlane przez garstkę mnichów, sam posąg zaś czeka na filantropa, który przywróci mu dawną świetność.
Co więcej Beota stał się dla całego aeckiego świata uosobieniem prostactwa i tępoty, ikonoklazm został zaś na wyspach zakazany pod karą okrutnej kaźni.

ZABUDOWANIA SZCZEGÓLNE:
> Posąg Ormuzda na Kratei (Anokrateia)
I1: Królestwo Ephyrii/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Hetmanat Westurii+Królestwo Utheru | 
I3: Despotatus Antiocheae | I4: Basilea ton Angelon | I5-8: Wieki Ciemne | 
I9: Civitas Ordinium | I10: Zerruko Erresuma | I11: La Repubblika/GM/Konfederacja Kantonów Naugrimskich | I12: Basilea ton Aeton
I12: Game Master
Odpowiedz cytując ten post



#6
Thesalia
70. Thesalia

[ładna mapa]

Thesalia
[Obrazek: d2fegwg-7ced26e6-cae5-4501-9b94-9c185b9609b6.jpg]
Thesalia jest słabo zalesioną wyspą, w głównej mierze składającą się z porośniętego trawą płaskowyżu. Niewielkie wzniesienia okalające centralną kotlinę tworzą strome klify na wybrzeżu, zapewniają też choćby niewielką osłonę przed morskimi wiatrami. Cała wyspa jest dobrym miejscem dla hodowców - stała się w związku z tym głównym zapleczem zaopatrzeniowym dla aeckiej kawalerii. Liczne gospodarstwa hodowlane tworzą podstawę ekonomii tej wyspy.
Na jej południowo-zachodnim krańcu znajduje się polis: Thessalonika, założone przez weteranów I wojny domowej (Thesalia pozostała lojalna basileosowi w tamtych czasach). Nie jest to klasyczne miasto: nie posiada murów, a jedynie płoty odgraniczające szerokie ulice od niewielkich domów i kamienic. Większość ich mieszkańców posiada gospodarstwa w odległości do pół dnia drogi z miasta - w samym mieście spędzają głownie okres zimowy.
Spośród zabudowań Thessaloniki na uwagę zasługuje letni pałac basileosa, położony na granicy miasta i będący jego usobieniem - z jednej strony część kamienna: miejsko-pałacowa, z drugiej rozległe gospodarstwo ze stadninami i niewielkim sadem.
Z tym miejscem wiąże się historia sprzed pół wieku, gdy posłowie z Ligi z Elis pragnęli posłuchania u władcy Wysp Fokkijskich. Z uwagi na charakter pałacu, z marszu zostali zaproszeni na ucztę, które niemal co noc odbywały się w tym miejscu. Miast jednak cieszyć się z okazanej łaski naprzykrzali się władcy i urzędnikom, co chwila zagadując w sprawie swego poselstwa, dotyczącego jakichś spraw kupieckich. Odpędzani przez biesiadników ostatecznie wyszli jak niepyszni, zostawiając tylko puste miejsca przy ławach. Basileus, z jednej strony obrażony impertynenckim zachowaniem posłów, z drugiej nie chcąc psuć atmosfery zabawy, nakazał wprowadzić na ich miejsce kilku miejscowych chłopów. Zabawa trwała do rana, dworowano sobie, że nie widać różnicy w zachowaniu elijskich posłów, a prostych ludzi z gminu. Samo poselstwo ostatecznie doszło do skutku dwa dni później i nie zaowocowało wielkimi zmianami.
W każdym razie wydarzenie to zaowocowało ochłodzeniem stosunków pomiędzy Ligą, a Basileią, posłowie bowiem czuli się obrażeni. Jednocześnie wśród arystokracji aeckiej upowszechniło się powiedzenie: "wpuścić chamstwo do Thesallonik", albo "wpuścić chamstwo na salony", jako powszechna kpina z nadgorliwości elijskich posłów.

ZABUDOWANIA SZCZEGÓLNE:
> Pałac letni basileosa
I1: Królestwo Ephyrii/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Hetmanat Westurii+Królestwo Utheru | 
I3: Despotatus Antiocheae | I4: Basilea ton Angelon | I5-8: Wieki Ciemne | 
I9: Civitas Ordinium | I10: Zerruko Erresuma | I11: La Repubblika/GM/Konfederacja Kantonów Naugrimskich | I12: Basilea ton Aeton
I12: Game Master
Odpowiedz cytując ten post



#7
Wyspy Attyckie
75 - Nissia Attikou

[ładna mapa]

Attyka
[Obrazek: naxos_by_jbrown67_d7oxktx-pre.jpg]

Wyspy Attyckie to niewielka część Wysp Fokkijskich składająca się z czterech większych i niezliczonej liczbie mniejszych wysepek będąca niejako archipelag w archipelagu. Można na niej spotkać zarówno tereny skaliste i niezdatne do zamieszkania, niewielkie lasy, jak i trawiaste pagórki zdatne do hodowli zwierząt. Oczywiście wszystko to znacznie mniejsze i mniej okazałe niż gdzie indziej. Ciekawostką jest hodowla królika miniaturowego - mniejszego krewnego tych hodowanych dla mięsa. Wiele gospodarstw się w nim specjalizuje, a samo zwierzątko można często spotkać w bogatych domach jako maskotkę. Niektórzy twierdzą też, że jest dosyć smaczne.
Choć praktycznie każda wioska (a czasem nawet gospodarstwo) aspiruje do rangi polis - realnie uznawane jest tylko Athenai na Attyce - największej z wysp. Otoczone murem dominuje nad okolicznymi osadami, dla których jest też głównym centrum kulturalnym i targowym.
Na uwagę zasługuje kilka zabudowań Aten: wśród nich położona na półwyspie Świątynia Aszów Morza, obecnie trochę zapuszczony kościół będący dowodem na vohanicki synkretyzm religijny. Bóstwa z tytanistycznego panteonu Aetów zostały w niej zgrabnie włączone do kultu Ormuzda jako Aszowie - dobre duchy. Świątynia jest celem pielgrzymkowym zarówno dla żeglarzy głównej religii, jak i dla ostałych się rodzimowierców, którzy przełknęli "degradacje" ich bóstw, tak długo, jak długo mogą im oddawać cześć.
Drugim z interesujących kompleksów jest stara stocznia wojenna - okres w którym ateńskie statki stawały w szranki z flotą basileosów. Choć nieużywane i służące obecnie głównie dla najróżniejszych mętów społecznych za dom, przypominają niekiedy o czasach politycznej świetności miasta.
Poza główną wyspą na uwagę zasługują także te pomniejsze, wśród nich Beocja, dosyć żyzna, a obecnie niezamieszkała, której historia jest nierozerwalnie związana z posągiem Ormuzda na Kratei. Wysepka jest częstym miejscem podróży poetów i filozofów, pragnących odwiedzić tamtejsze ruiny.

ZABUDOWANIA SZCZEGÓLNE:
> Stara stocznia wojenna
> Ruiny Beocji
> Świątynia Aszów Morza
> hodowle królików miniaturek
I1: Królestwo Ephyrii/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Hetmanat Westurii+Królestwo Utheru | 
I3: Despotatus Antiocheae | I4: Basilea ton Angelon | I5-8: Wieki Ciemne | 
I9: Civitas Ordinium | I10: Zerruko Erresuma | I11: La Repubblika/GM/Konfederacja Kantonów Naugrimskich | I12: Basilea ton Aeton
I12: Game Master
Odpowiedz cytując ten post




Powrót do: Basilea ton Aeton



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości