Witaj na forum gry Imperius - mieszanki RTS/RPG play by forum.

Trwa rok 1202 (Tura 2), koniec tury: 22.01

Powrót do: Sztab planistów


Gospodarka
#1
Cytat:1. Punkty Dochodu
Podstawową walutą w mechanice gry są Punkty Dochodu [PD]. Otrzymuje się je jako sumę dochodów z prowincji oraz w wyniku wydarzeń w trakcie gry, jako skutek dyplomacji, akcji wojskowych, itp.
Dochód z prowincji podaje MG w temacie "Dochody" na tajnym forum poszczególnych państw.

2. Skarbiec
Każdy z graczy ma obowiązek prowadzenia na swoim tajnym forum tematu "Skarbiec" w którym będzie prowadził aktualny bilans PD, według wzoru:
Każda tura gry = nowy post.
Kod:
Rok: xxx
Państwo: [nazwa państwa]
+ [stan skarbca z zeszłego roku]
+ [dochód1]
+ [dochód2]
- [wydatek1]
- [wydatek2]
= STAN SKARBCA

3. Prowincje
Podstawową jednostką gospodarczą w grze jest prowincja. Jest ona opisana następującymi parametrami:
PP - Punkty Populacji [liczba ludności w prowincji; liczba naturalna]
PB - Punkty Bogactwa [dochód z prowincji; liczba naturalna]
Sta - Stabilność [stopień w jakim kontrolujemy prowincje; 0-100%]
Kon - Koniunktura [zbiór czynników losowych; -10%;+10%]

Modyfikatory te widoczne są dla MG i gracza danego państwa. Wiedza reszty graczy opiera się na publikowanej co 5 tur opisowej liście prowincji.
Kod:
Statystyka
b.niska <10%śr
niska >=10%śr ; <50%śr
średnia >=50%śr ; <=150%śr
wysoka >150%śr; <=200%śr
b.wysoka >200%śr

Dochód z prowincji oblicza GM wg wzoru:
PD=PB*Sta

Każde 5 PP pozwala na powołanie jednej kompanii wojskowej o sile 500 ludzi.

4. Handel
Dochody z handlu są uwzględnione w PB prowincji. Działania mogące zwiększać handlową wartość prowincji (jarmarki, rozbudowa infrastruktury, przekierowanie szlaku handlowego do prowincji) zwiększają PB prowincji.

5. Inwestycje
Można starać podnosić się modyfikatory PP, PB, Sta poprzez inwestycje PD. Każdorazowo należy na swoim tajnym forum opisać inwestycje dla MG, oraz podać jakie środki są na nią przeznaczone. MG ocenia skutki inwestycji i podaje je do wiadomości gracza (wielkość zmiany modyfikatora i czas kiedy nalezy zmianę wprowadzić).

6. Arkusz
Do dyspozycji MG zostaje oddany arkusz, który automatyzuje obliczanie dochodu.
Tylko MG zna wszystkie statystyki prowincji (mogą być one udzielone graczom w wyniku np. działań wywiadowczych).
Obsługa polega na zmianie wartości statystyk opisujących prowincje w związku z działaniami graczy, publikacją dochodu poszczególnych państw na ich tajnych, a także co 5 tur publikacją wartości opisowych prowincji dla ogółu graczy.
Basilea ton Aeton
Odpowiedz cytując ten post



#2
Plik od Ella: http://imperius.chilioi.webd.pl/pliki/Im...v.0.6.xlsx
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic
Odpowiedz cytując ten post



#3
Wkradł się jeden błąd (nie zauważyłem przy przekopiowywaniu) - usunęliśmy modyfikator koniunktury z punktu 3.
Do poprawienia też w oficjalnych zasadach.
Basilea ton Aeton
Odpowiedz cytując ten post



#4
Zastanawiam się nad wprowadzeniem jakiegoś czasu budowy, trochę absurdalne wydaje mi się postawiania wielkich zamków z roku na rok. Coś w stylu, że budowla trwa 1rok za każde 20pkt zainwestowane w budynek zaokrąglając w górę.
Odpowiedz cytując ten post



#5
W poprzednim systemie było to boostowane w kwestii inwestycji (by zachęcić do dużych).

Bez tego mamy bowiem problem: funduje manufakturkę za 10 pkt i w następnej turze mam +1PB, a funduje wielki kompleks za 50 pkt i mam 5 PB ale po 3 turach. Gdybym fundował 5 razy 10pkt to miałbym 5 PB od następnej tury. Przy dużych inwestycjach wtedy traci się dochód z 1-2 tur.

Proponuję by taki *przedłużacz" obowiązywał tylko wobec zamków i dodatkowych bonusów.
Czyli jeśli będę budował dużą świątynie za 100PD to w następnej turze dostanę te 10%sta a po np. 4 turach jeszcze bonus jakiś.
Basilea ton Aeton
Odpowiedz cytując ten post



#6
(25-Nov-2018, 11:36 AM)Ellahar napisał(a): Bez tego mamy bowiem problem: funduje manufakturkę za 10 pkt i w następnej turze mam +1PB, a funduje wielki kompleks za 50 pkt i mam 5 PB ale po 3 turach. Gdybym fundował 5 razy 10pkt to miałbym 5 PB od następnej tury. Przy dużych inwestycjach wtedy traci się dochód z 1-2 tur.
To jest słuszna uwaga

(25-Nov-2018, 11:36 AM)Ellahar napisał(a): Proponuję by taki *przedłużacz" obowiązywał tylko wobec zamków i dodatkowych bonusów. 

Czyli jeśli będę budował dużą świątynie za 100PD to w następnej turze dostanę te 10%sta a po np. 4 turach jeszcze bonus jakiś.
Jest to jakiś pomysł, chociaż nie wiem, czy nie wolałbym, żeby po 4 turach był po prostu większy bonus.
Odpowiedz cytując ten post



#7
Ciężko to przeliczyć. Naprawdę.

Zobacz : bez bonusu tracisz dochód za każdy rok. Tylko że proste dodanie tego bonusu na koniec nie wyrówna bonusu: bo wciąż będzie się bardziej opłacało budować partiami. 5 punktów za 5 tur jest mniej warte niż 1 pkt co 5 tur. Bo ten jeden mozesz wykorzystać od razu (i np. Starczy ci dzięki niemu na kolejną inwestycję).

By system był sprawiedliwy i nie dał się złamać szybko musiałby istnieć konkretny i modyfikowany współczynnik wartości pieniądza (PD) w czasie.
To bardzo trudne.
Można wyznaczyć arbitralnie, ale wtedy gdy ktoś to policzy i zastosuje to będzie miał przewagę nad innymi. Wiesz nawet w stylu po 5 turach któreś państwo będzie miało o 10% większy dochód nie są dobre działania IG, a przez kwestię OG.
Imho nie powinno być tak, że ktoś kto ogarnia ekonomię i symulacje powinien mieć przewagę w tego typu grach.
Basilea ton Aeton
Odpowiedz cytując ten post



#8
Żeby gospodarka miała sens to na przykładzie manufaktury kosztującej 10PD i dającej w nast. turze 1PD to kompleks kosztujący 50PD musi dawać w 3 turze 8PD co turę. W ten sposób na początku ktoś dający tylko w podstawową manufakturę ma szybko zwrot PD i do 19 tury ma więcej zebranych PD, po 19 turze zaczyna tracić.
Ma to sens ponieważ wybudowanie powyżej 18 małych manufaktur zaczyna być mniej dochodowe niż 3 dużych. Oczywiście jest to sytuacja idealna i nie ma zastosowania bezpośredniego w grze.
Moim zdaniem i tak najbardziej będzie się opłacało budować najpierw małe manufaktury i dopiero później duże. Wszystko zależy od posiadanych funduszy.
Odpowiedz cytując ten post



#9
Krewetki - Twoja propozycja ma parę wad:
1. Gra trwa ok 20 tur. Im późniejszy etap gry, tym mniej opłacają się wtedy duże manufalktury (bo nie starczy czasu aby zostały bardziej dochodowe).
Bo jak w 1 turze postawię dużą manufakturę - super, przed końcem gry okaże się ona u mnie bardziej opłacalna.
Jak w 10 turze postawię dużą manufakturę - gra się zakończy szybciej niż zobaczę bonus z jej rozmiaru.
2. Skalowanie tego na mniejszą ilość tur ma problem z wyliczeniem - zbyt łatwo zrobić coś zbyt OP. Bo jeśli po 3 turach dochód byłby większy niż 8 PD (np 10) oznaczałoby to, że 5 małych manufaktur byłoby opłacalnych tylko przez pierwsze 5 tur (okres zbyt mały).
3. Nie uwzględniasz innych zmiennych, jak np. współczynnika stabilności - jego zmiany mogą poważnie zachwiać wyliczeniami.
4. Nie uwzględniasz zmiany wartości pieniądza w czasie: 1 punkt teraz jest warty znacznie więcej niż 2 punkty w turze 20.
To można jakoś modelować, ale... jest to naprawdę pracochłonne. By to zobrazować podam dwa przypadku: a) w tej turze brakuje ci 2 pkt do powołania kompanii - te punkty są teraz dla ciebie więcej warte niż 3 punkty w przyszłej turze, gdy nie będziesz miał tego wydatku; b) w turze 1. twój dochód to 25 pkt. 2,5 pkt to 10% budżetu. W turze 20. twój dochód to 50 pkt. 2,5pkt to 5% budżetu.

Ogólnie aby mieć pogląd jak zachowa się gospodarka - bierz min. 3 momenty w grze (lepiej więcej).
Ja z reguły to przedstawiam jako początek gry (tury 1-5), środek (6-20), koniec (21+). Podział wynika stąd, że są to trochę momenty krytyczne - [przy 6 turze widać kto się gospodarczo wybija, cały środek to już stabilna gra gdzie wchodzi polityka i wojny, dla których jest multum zmiennych i nikt nie ma czasu by to zrobić porządnie, a na koniec - kwestia zachowania się największych imperiów i ich dysproporcji w stosunku do innych państw).
I tak już jest trochę lepiej, np. na I9 moje państwo miało na początku dochody rzędy 40 pkt, a po 20 turach w okolicach 350 (problem systemu gospodarczego - zbyt silny rozwój), na I11 już np. Naugrimowie (mam dostęp tylko do nich) wzrośli z 67 do 89 PD przy braku rozwoju terytorialnego i dużych wydatkach wojennych. Taka Repubblika z uwagi na rozrost terytorialny z pewnością niemal podwoiła już swój dochód. Smile
Odpowiedz cytując ten post



#10
A co z tym punktem przeciwko chomikowaniu hajsu? Upadło to, czy po prostu w zasadach się zgubiło?
Odpowiedz cytując ten post




Powrót do: Sztab planistów



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości